Awarie alternatora - objawy i najczęstsze przyczyny problemu
Nowoczesne samochody potrzebują dość dużych ilości prądu, jaki zasila wiele podzespołów, które korzystają z zaawansowanych układów elektronicznych. Bez wystarczającej ilości energii nie da się uruchomić pojazdu, a wykorzystywany w tym celu akumulator musi być systematycznie doładowywany podczas jazdy. Prąd konieczny do właściwego funkcjonowania auta jest wytwarzany w zamontowanym pod maską generatorze nazywanym alternatorem. Tak jak wszystkie urządzenia może on jednak z czasem odmówić posłuszeństwa. W takich sytuacjach nie zawsze trzeba od razu kupować nowy podzespół – tańszą opcją będzie profesjonalna regeneracja alternatora. Przekonajmy się, jak działa to urządzenie oraz sprawdźmy, jakie usterki mogą się w nim pojawić.
Funkcjonowanie alternatora
Zadaniem alternatora jest generowanie energii elektrycznej, która może służyć do ładowania akumulatora, a także do zasilania poszczególnych podzespołów pojazdu zawierających układy elektroniczne i elektryczne. Zasada działania alternatora jest odwróceniem sposobu funkcjonowania silnika elektrycznego. Napędzany za pośrednictwem paska klinowego odbierającego moc z wału korbowego pracuje za sprawą obrotów wirnika, co w połączeniu z nieruchomym stojanem prowadzi do wytworzenia pola magnetycznego. Pociąga to za sobą zjawisko indukcji, która powoduje przepływ napięcia. Dla zachowania stałych parametrów pozyskiwanego w ten sposób prądu w alternatorze jest zainstalowany specjalny regulator napięcia.
Objawy niesprawności alternatora i jego usterki
Najczęstszym objawem awarii alternatora jest zmiana charakterystyki dostarczanego napięcia, które może być na tyle niskie, że nie wystarczy ani do zasilania poszczególnych odbiorników, ani do ładowania akumulatora. Ponieważ w takiej sytuacji wszystkie systemy korzystają z energii zmagazynowanej w akumulatorze, z reguły szybko dojdzie do jego rozładowania. Oznaką awarii alternatora mogą być więc problemy z uruchomieniem auta. W alternatorach psują się różne części – najczęściej będą to łożyska, szczotki, ale także uzwojenie stojana, komutator czy płytka diodowa.