Na czym polega regeneracja alternatora?
Wszystkie samochody wykorzystują sporą ilość energii elektrycznej. Niewielki zapas prądu, jaki można zgromadzić w klasycznym akumulatorze, będzie zbyt mały, by móc posłużyć do uruchomienia jednostki napędowej i czerpania zasilania koniecznego do działania podzespołów elektrycznych oraz elektronicznych. Sposobem na wytwarzanie prądu jest montaż alternatora, który może funkcjonować za sprawą napędu przenoszonego z pracującego silnika auta. Podzespoły te są jednak stale obciążane, stąd zdarza się, że ulegają awariom. Ponieważ ich budowa jest dość złożona, są one stosunkowo drogie. W razie usterki rozwiązaniem będzie regeneracja alternatora. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Jak działa alternator?
Zasada działania alternatora jest zbliżona do tej, na jakiej pracuje silnik elektryczny. W tym przypadku proces jest jednak odwrócony, ponieważ to energia mechaniczna jest zamieniana w prąd. Jest to możliwe dzięki powstawaniu pola magnetycznego wywołanego obrotami wirnika w pobliżu nieruchomego stojana, co indukuje przepływ energii elektrycznej.
Jakie czynności wykonuje się w ramach regeneracji alternatora?
Awarie alternatorów mogą dotyczyć ich różnych komponentów, skala działań podczas regeneracji jest więc uzależniona od rodzaju usterki. Najczęściej będzie się ona wiązała z wymianą łożyska, uszkadzanego zwykle przez nadmierne i nierównomierne obciążenia lub problemy ze smarowaniem, jak również złe napięcie paska klinowego, a także szczotek, które zużywają się w sposób naturalny. Wymiana może też obejmować regulator napięcia, płytkę diodową oraz komutator. Najpoważniejszym zadaniem jest jednak wymiana uzwojenia stojana, mogącego ulec częściowemu lub całkowitemu stopieniu w wyniku przegrzania. Po ich dokonaniu sprawdza się, czy alternator uzyskuje odpowiednie parametry pracy.